torsdag 1. april 2010

Verdens styggeste blogg

Jeg har visst laget verdens styggeste blogg, og det er mer eller mindre med vilje. I hvert fall nesten.

Jeg prøver rett og slett å legge til alle gadgets og widgets og dingser og ting jeg klarer å finne.

Internettet er fryktelig morsom men også litt slitsomt, det er stadig vekk nye ting å lære. Mesteparten av tiden er jeg redaktør for Aktiv I Oslo og da kan jeg ikke teste alle mulige morsomme greier. Da må jeg være litt profesjonell, men det har jeg ikke tenkt å prøve på en gang på denne bloggen.

Her skal jeg prøve villt - når jeg har tid og lyst.

Utrolig mye å forholde seg til på dette internettet.

Jeg har så mye greier på nett - er det rart jeg blir litt forvirret? Det er ikke helt lett å henge med i svingene.

Særlig på Google... men andre steder og.

Her er en "liten" oversikt over alt jeg har funnet ut at jeg holder på med
  • Google Wave - den er vel ikke offentlig.... - hvordan skal vi / jeg egentlig bruke den? men jeg har jo en adresse som folk kan maile meg / wave meg på: lene.c.haug@googlewave.com

  • Google Buzz - som jeg skjønner litt lite av egentlig, men jeg har over 100 som følger meg... aner ikke hvem de er, men jeg har lagt til alle mulige saker. Tror det er alle bildene fra Aktiv I Oslos Flickr-konto som på mystisk vis kommer på toppen av profilen min som lokker folk. Har hørt at det er på denne måten folk stort sett bruker Buzz - kobler til alt de har av nettsteder og autopubliserer på Buzz, men jeg følger en god del folk og det er faktisk en del diskusjoner i selvr Buzz. Der er ikke jeg veldig aktiv akkurat, men jeg publiserer altså og kommenterer av og til. Jeg klarer ikke p fri meg fra tanken om at Google Buzz kanskje er veldig viktig fordi en er knyttet til Gmail.

  • Google Profil - med en egen unik adresse, som skal gjøre den lett å linke til. Den skal visstnok komme opp i søkemotorene, men det har jeg ikke sett noe til. Hvordan finner folk egentlig denne profilen?

  • Google reader og Feedly som er det samme tror jeg, men med magasin layout. jeg liker Feedly gansk godt. Du får inn de samme tingene der som i Google Reader, men jeg har det bare på jobben. Google Reader har jeg som ganske mange andre oppdaget på nytt etter at Buzz kom. Den er igrunnen ganske så fin, og jeg har begynt å abonnere på mange feeder og dele ting. Jo, jeg liker den.

  • Adsense - endelig har vi fått kontoen til å virke! Og vi tjener penger på å legge ut AdWords annonser på aktivioslo.no

  • AdManager - dette er flotte saker som vi så vidt har begynt å bruke. Med AdManager kan vi lettere administrere annonseplassene på aktivioslo.no. Dessuten hjelpe den oss med å måle kampanjene. Dette har tidligere vært litt vanskelig. Dette er nok en flott tjenste fra Google. Har veldig tro på dette, men også her må ting læres.

  • Adwords - bruker vi lite, men vi har den jo og kjøper noen søkeord i ny og ne. Dette er et eget fag. Selv om vi ikke bruker det så mye bruker mange av kundene våre dette, og vi viser AdWords-annonser på våre sider,
  • 2 stk Google- kontoer og nå - en for gmail og en for AdSense og AdManager

  • Google Analytics - denne bruker vi utrolig flittig og har et uttall nettsteder vi følger med på. Både våre egne og ulike kunders. Vi bruker imidlertid ikke alle funksjonene, for eksempel ikke intellegence og traktegreiene. Jeg er helt sikker på at det er en tabbe å ikke bruke dem, men tid, tid, tid. Vi har også en konto på noe som heter Nettstedoptimerer som lar oss sette opp brukertester for å se hva som virker best.

    Det værste er at jeg nylig har forstått at vi bare skraper i overflaten når det gjelder analyse av nettsteder, vi trenger serverlogger og bør benytte minst en analysetjeneste til, for ekspempel Yahoo Analytics. Og det finnes en haug med andre tjenester vi bør se på og implementere så fort som mulig.
  • Flickr - Aktiv I Oslos Flickr-konto inneholder tusenvis av bilder. På Flickr har man selvsagt også en profil. Vår burde sikkert ha vært mer fancy. Vi bør vel også jobbe mer aktivt for å få kontakter, være med i flere grupper og bidra, Vi har meldt oss inn i to, og prøver å laste opp noe bilder. Vi burde kanskje geo-tagge bildene også?

  • YouTube 2 stk kontoer - en for Aktiv I Oslo og en for meg selv. Jeg legger ikke ut noen filmer, men har den likevel, og jeg har knyttet den til Facebook, Twitter og Buzz. Hver gang jeg setter en film som favoritt deler jeg dette på de nevnte nettsteder. Uansett, er det åpnebart at noe burde ha vært gjort med begge profilene, man kan jo til og med tjene penger på annonser på YouTube. Jeg trenger tid, tid, tid.

  • Twitter - 3 kontoer totalt - selv om Festivalwerk ikke er aktiv akkurat nå men det kan den jo bli. De andre er Bajazz og Aktivioslo. Det er viktig å legge alt mulig du publiserer ut på Twitter, men det er også viktig å dele andre ting enn dine egne bloggposter, egne artikler og så videre. Hvis du bare driver med reklame får du ingen venner... 4 tvitringer om andre ting enn ditt eget, noen private meldinger innimellom og gjerne rt av andres meldinger er viktig. Dessuten er det viktig å være med på lister... lage lister. Du må også hente inn twitterfeeder på nettsteden dine. Du kan også lage hashtags, registere hashtags og mye annet artig.

    På nettsidene din må du / vi gi brukerne muligheten til å twitre om dine ting og ikke minst oppfordre folk til å følge deg på Twitter. Du må ha programmer for å lage korte url-er og du må følge med på statistikk for å se om du får retweets og så videre.

    En mulighet er Bit.ly . For å få statistikk må du ha en egen konto, men da kan du følge alle dine linkers liv i cyberspace og se hvor mye trafikk de gir.
    En bør selvsagt integrere Twitter og Facebook slik at tweets kommer som statusoppdateringer på Facebook også.

  • Twitpics - må man jo også ha, og en del andre muligheter for å dele bilder fra mobiltelefonen på Twitter

  • Og ikke minst en del programmer/applikasjoner for twitring. For eksempel TweetDeck

  • Facebook kommer man ikke unna heller i våre dager - egen profil (som er temmelig suspect siden jeg spiller Farmville) + 2 pages - faktisk tre når jeg tenker meg om og en gruppe. Aktiv I Oslo.no, Wannabebasen og Festivalwerk. Det er kanskje ikke så dumt å kjøpe PPC annonser på Facebook heller. Insigths som gir statistikk om trafikk og brukeradferd på Facebook gir en go del informasjon, men ikke nok så du bør ha Google Analytics på Facebook Pages også. Det har vi ikke begynt med ennå, men vi ser på det. Og så er det dette med spesialbygde landingssider for Facebook. Det er helt klart noe vi burde gjøre.

    Vi publiserer noen ganger ting på Facebook på tre forskjellige steder - profil, Aktiv I Oslo og Wannabe. Er det viktige saker sender vi notifications også.

  • Et digert nettsted - www.aktivioslo.no med 4000 sider som skal oppdateres, linkes opp og markedsfører på skikkelig vis


  • Nyhetsbrevkonto på MailChimp - vi sender ut nyhetsbrev ukentlig til brukere som abonnerer på dette, auditionmail sender vi ut til en annen gruppe hver gang det er auditons, og det er 4-5 ganger i uken. På toppen av det har vi et månedlig Kundenyhetsbrev. I tillegg driver vi med EDM- epostmarkedsføring til gamle og nye kunder.

    Det er viktig å ha sosiale dele funksjoner i selve e-posten, slik at abonnentene kan dele nyhetsbrevet med sine venner. Det er også viktig å markedsføre nyhetsbrevet på nettsider, blogger og sosiale medier selv.

  • SMS-tjeneste for Wannabe et eller annet sted. Når det er auditons sender vi det ut i e-post, legger det ut på audtionsiden vår, deler det på Facebook og vi sender det ut på SMS til dem som abonnerer på Audition SMS

  • Twingly-konto. Vi må følge med på blogger og microblogger og dessuten legge ut Twingly Widget på alle våre artikler, slik at bloggere som linker til oss får ping back.

  • Prøver å lage et Google Nettsted som intranett for Bright Side, kan det være noe? Ser ut til å ha mange funksjoner i alle fall.

  • RSS, da. Det trodde jeg var lett. På blogger er det ikke så værst. De lager sine egne RSS-feeder helt av seg. Aktiv I Oslo.no er ikke en blogg og vi har ikke database, så der må vi oppdater RSS en selv hver fang vi publiserer noe nytt. Nå har jeg holdt på med å lage slags super-RSS med Feedburner i mange timer. Jepp, du må ha en konto og en profil der også. Og Feedburnerfeeden må/bør synkroniseres med Twitter... den må ha en header. Folk må kunne abonnere via e-post og svar e-posten trenger en tittel og en melding. RSS-feeden må også markedsføres med delingsknapper, abonneringsknapper, tellere og så videre. Dessuten er det statistikk å følge med på. Til samme baler jeg med fire RRS-feeder for øyeblikket. Jeg er sikker på at det burde ha vært flere og at vi kunne utnyttet dette "mediet" bedre. Det finnes massevis av tips for hvordan du kan arbeide med feeds.

    Feedburner - Aktiv I Oslo.no
    - RSS-feeden har selvfølgelig sitt eget domene også, http://feeds.feedburner.com/aktivioslo. Jeg er sikker på at jeg bør huske det.

    Feedburner - Bajazz blogg urlen er http://feeds.feedburner.com/BajazzBlogg. Den er ikke så vært.

    Kundeweb har bare en vanlig RSS foreløpig. Det samme gjelder Aktiv I Oslo blogg. Det tok faktisk ganske lang tid å lage de feedburner-tingene. Er ikke en gang sikker på om jeg gjorde det helt riktig. Må sjekke litt før jeg fikser de to siste.

  • Har konto for Webmaster Tools også - Webmaster Tools er viktig og nyttig og vi bruker det mye.

  • Det er dessuten sikkert mye jeg / vi har som jeg har glemt og helt sikkert mye vi burde ha. Det er i hvert fall ingen grense for hva vi kan ha.
Det værste / beste med det er at alt kan linkes sammen med rss - vidgets, gadgets og diverse funksjoner mht hvilke blogger du følger - hvilke du stjernemerk osv. Dessuten må alt kunne deles må vite - på alle mulige måter, og du må ha statistikk på alt og måle alt.......... puh puh.

Og alle stedene du har på nett bør markedsføre alle de andre og gi folk muligheten til å kommenter, melde seg på dine tjenester og dessuten skal alt helst se fancy ut og navigasjone skal være enkel.

Innhold

Og ingen ting av dette har noe med innhold å gjøre, selv om selve innholdet antagelig er det aller viktigste når alt kommer til alt, eller i hvertfall burde være det.

Vi holder merkelig nok faktisk på med alt dette... og det er ikke en gang den viktigste jobben eller hobbyen til noen av oss. Jeg fatter ikke at vi får det til :-)

3 kommentarer:

  1. Jeg kommer forresten opp i Wikipedia også
    http://no.wikipedia.org/wiki/Aktiv_I_Oslo.no

    SvarSlett
  2. Hei.
    ramlet tilfeldig inn her på søken etter kunnskap om blogging.. :)

    Holder på å lete omkring for å finne ut hvorfor delingsknappene ikke kommer opp under mine innlegg... Jeg bruker blogspot og har merket av for "vis delingsknapp", men det kommer altså alikevel ikke opp.. Ser ut som om du har forsket på litt av hvert og håper at du kanskje kan hjelpe meg...?
    Mvh.
    LenaE

    SvarSlett
  3. Hei Spire
    Første kommentaren jeg har fått, så jeg brukte litt tid før jeg fant den. Tror problemt ditt kan være malen du bruker. Imidlertid kan du jo prøve å legge inn en gadget. Det finnes mange gadgets med delefunksjoner du kan legge til med å klikke på tilpass blogg. Du kan legge delefunksjonen der du vil. Prøv deg litt frem i malene. Du får det sikkert til. Hvis du ikke liker det er disse lette å fjerne igjen.

    SvarSlett