lørdag 14. februar 2015

Det som aldri blir ferdig

og uplanlagte arbeidsoppgaver

Arbeid med nettsider og sosiale medier og kommunikasjon tar aldri slutt. Det er til tider veldig inspirerende, morsomt og kreativt og jeg er ofte full av idéer, til andre tider er det arbeidet endeløst, usunt og frustrerende.

For til syvende og sist handler det ikke om gode idéer. Det handler om gjennomføring og ekstremt mange ørsmå og viktige detaljer. Ting kan egentlig aldri bli bra nok.

Ta nå bare en liten ting som tagline i en blogg - altså setningen under bloggnavnet. Å finne en god tagline er nærmest et eget fag.  Eller selvfølgelig er det det et eget fag å lage gode slagord. Det er jo noe av det aller viktigste for en hver merkevare å ha et godt slagord.

Nike - "Just do it" er et slagord eller en en tagline. Når du går dypere i materien så er det klart at tagline og slagord ikke er helt det samme.  Spesielt filmbransjen er profesjonell når det gjelder bruk av taglines - en liten setning som skal fortelle alt om filmen, få deg til å huske den og til å få lyst til å se den. 

Som: A long time ago, in a galaxy far, far away..." Fra Star Wars[

Ny - men ikke ferdig nettside

Og det er bare fordi jeg trenger taglines til de to nye bloggene mine.

Les mer om om taglines:

Men noen ganger handler det om å få ting gjort også, og å bli ferdig.

Jeg skal tross alt ikke selge en blockbuster eller lansere et nytt brusmerke internasjonalt og trenger ikke vite alt taglines. Jeg skal bare ha en setning under navnet på bloggen og nettsiden min.

Begge heter Lene Haug. Har vurdert å bruk konsulentbistand eller konsulenttjenester eller bare konsulent i tillegg på nettsiden til konsulentselskapent. Men sønnen min liker ikke det. Han synes det blir for mye. Jeg er usikker og har veid for og imot. 

Tagline på bloggen ble til slutt - Drømmer om Oslo - Tanker fra Høyre
Tagline på nettsiden for konsulentselskapet - Digital markedsføring og salg der jeg også bruker Bill Gates-sitatet "Content is king" som et slagord.

Dessuten - taglines, bloggnavn, design, bilder, logoer, headere og sånn er viktig, men min klare mening er at innholdet er det som egentlig er viktig. Holder meg til Bills: Content is King og satser på å fokusere mest på godt innhold.

Men det er er også detaljer, detaljer, detaljer. Det dreier seg om lenker, riktig lenketekst, navigasjon og menyer, gode oppdateringer på Facebook, riktig bruk av tekst, riktig bruk av titler og mange andre detaljer.

E-postadresser

Ta nå bare en liten enkel ting som e-postadresser. Nettsiden min er ikke helt ferdig og ikke helt lansert. Blant annet har jeg manglet en e-postadresse jeg kan legge på kontaktsiden og i footeren.

Nettsiden er halvferdig nok til at jeg softlanserer den litt. Jeg har blant annet lagt ut CV og begynt på portfolio. Veldig i startgropen på det siste, så det ser vel litt tamt ut med fire ting der, noe av det jeg har lagt ut er jeg imidlertid stolt av. Så jeg har tenkt at jeg i det minste linker til nettsiden i signaturen i Gmail.

Men altså nettsiden må ha en footer og den bør det ligge kontaktinformasjon og siden jeg ikke synes det ser kult ut med en Gmailadresse for et firma her jeg laget e-postadressen lene@lenehaug.no.

Den må imidlertid virke i Gmail før jeg kan legge den ut på siden. Det har jeg holdt på med litt nå.
I Gmail kan jeg bare knytte opp fem e-postkontorer med pop. Jeg hadde 5 fra før. 

lene@webgruppen.no
lene@christianiateater.no
lene@frognerhoyre.no
redaksjonen@frognerhoyre.no
kampanjeutvalget@frognerhoyre.no

Grunnen til de to siste er at jeg ikke har fått til videresendingene fra Domeneshop til å virke tidligere. Hvorfor vet jeg ikke helt. Videresendinger er behørig satt opp i kontrollpanelet, og alle de andre jeg har lagt inn har fått mailen videresendt til sine private kontoer, men ikke jeg. Jeg har bedt en tekniker hos oss se på det, for jeg fant ingen løsning. Men, teknikeren har ikke hatt tid eller lyst.

Men - det er jo stort sett jeg som sender mail til kampanjeutvalget i den grad adressen brukes så jeg bestemte meg for å slette koblingen til den kontoen og håpe at videresendingen som ved et under skulle virke nå. Det er viktigere for meg å få inn mail til lene@lenehaug.no - som skal bli en hovedkonto for meg etter hvert,

Samvittighetsfull som jeg er måtte jeg imidlertid teste hva som skjedde med kampanjeutvalg. Derfor satte jeg i gang med tester. Det virker som om videresendingen virker som ved et mirakel.

Måtte teste om det gikk an å sende og motta mail fra kampanjeutvalget. 
Det er en samlemail så alle i kampanjeutvalget får testmailene mine, men jeg måtte teste. Jeg måtte også forklare dem hvorfor de fikk alle testene.

Folk kommer og går imidlertid i kampanjeutvalgene og redaksjonen. Så jeg kommer på at vi har en jobb å gjøre med å rydde opp i hvem som får videresendt e-postene der. Det samme må vi gjøre i redaksjonen og dessuten er det enkeltmedlemmer i redaksjonen som ønsker seg egen frognerhoyre-mail. Disse må settes opp. 

Styret ønsker seg egen mailadresse, BU-gruppen har en, men mottagere der er nok ikke riktige lenger heller. Dessuten ønsker styret seg egen e-post til medlemmer i representantskapet. Alle disse arbeidsoppgavene må noteres i en to do-liste. Jeg har ikke tenkt til å gjøre dem selv. Redaktøren for frognerhoyre.no har lovet å gjøre dette, men jeg må selvsagt følge det opp. 

Noen ganger er det mer jobb å få andre til å gjøre noe enn å gjøre det selv, men hvis jeg ikke skal drukne helt i utbetalt arbeid, så må jeg insistere.

Signaturer
Det var nesten dagens e-post, men bare nesten. For jeg ser at jeg må lage signaturer på lene@lenehaug.no og på redaksjonen og kampanjeutvalget. Det å lage en e-postsignatur er også en liten jobb. Kampanjenutvalget har fått sin, mine private er oppdatert. Nå står redaksjonen for tur.

Møteplanlegging

Møter og møteplanlegging tar også nesten snart knekken på meg. Jeg har lykkes å få en avtale med noen rekrutteringsfolk til uken. 

Veldig bra. Jeg er lei av å ikke ha ordentlige kollegaer og ser meg om etter noe annet. Jeg kan heller være konsulent på fritiden hvis jeg skulle slumpe til å få noen. Så blir jeg plutselig kalt inn som meddommer på akkurat det tidspunktet jeg hadde avtalt. Jeg var satt opp som vara i denne saken og skulle ikke møte, men så har det blitt forfall. Jeg måtte bruke litt tid på å flytte med møtet med rekrutteringsfolkene.

Inn i Ical og legge inn møter - ical er veldig fint så lenge jeg husker å legge inn absolutt alt alltid. Jeg gjør ikke det alltid og dermed kan det fort bli dobbeltbookinger.

Jeg oppdaget dobbeltbooking neste torsdag - redaksjonsmøte og et møte og pubrunde med mine to tidligere kompanjonger kræsjet. Kompanjongene må prioriteres. Vi har planlagt denne gjennforeningen i flere måneder. Jeg kunne jo flyttet vår reunion til tirsdagen, for begge to kunne da også. Da har jeg imidlertid planlagt et møte møte med en i kampanjeutvalget og kampanjeledern i Grünerløkka Høyre. Vi prøver dessuten å få med et par til på dette møtet så det blir bare knot å flytte det nå.

Så da må enten redaksjonsmøtet flyttes, eller avvikles uten meg til stede... vanskelig. Jeg er dessuten ikke lederen i denne gruppen egentlig. Sjefen sjøl får jeg imidlertid ikke tak i. Hva gjør jeg? De kan kanskje klare seg uten meg en gang. Kanskje det er bra til og med? Jeg kunne utsette det til neste torsdag, men det går ikke for da er det ekstraordinært årsmøte i Frogner Høyre med nominasjon og programbehandling på plakaten. Og neste osndag går heller ikke for da er det styremøte i Frogner Høyre - blant annet for å forberede årsmøtet.

Jeg utsetter rett og slett å finne ut hva jeg skal gjøre med redaksjonsmøtet.

Innimellom fikk jeg  sendt avgårde CV til en dame jeg gjerne vil ha et møte med i dag. Deilig. 

Men - arg, mens jeg jobbet litt med CVen oppdaget jeg at jeg at artiklen om Aktiv I Oslo.no på Wikipedia var blitt slettet. Den har stått der siden 2008. Vi var ganske stolte av at vi var verdt en artikkel på Wikipedia den gangen. Skjønner ikke hvorfor den er slettet. Jeg vil ikke at den skal være slettet. Så jeg jeg gir meg ikke. Jeg opprettet en bruker på Wikipedia og kastet meg inn i diskusjonen om å gjennopprette artiklen. Jeg likte at navnet mitt stod i Wikipedia også. Aner ikke om det går an å få gjennopprettet artikler på Wikipedia.

Flere avbrytelser

Jeg er ikke så god til å følge planer - jeg legger gode planer og har virkelig tenkt å følge dem, men jeg lar meg inspirere og engasjere og lokke på avveier rett som det er.

Ting dukker opp under veis og så kaster jeg meg over dem - det er problemet, men det virker alltid som en god idé når jeg gjør det.
Helsesviket av Lise Askvik

For noen uker siden tok jeg kontakt med Lise Askvik og spurte om hun ville å komme å snakke om sin bok "Helsesviket" hos Interessegruppen for helse og sosial i Oslo Høyre. Det var hun interessert i.

Jeg har foreslått det for interessegruppens leder og nå har jeg fått et positivt svar om at hun vil spørre gruppens arbeidsutvalg om de er positive til idéen.
 
Samtidig spør hun meg og jeg vil være med i dette arbeidsutvalget. Det må jeg jo svare henne på. Jeg svarer positivt.

Så kommer en mail fra nestleder i Frogner Høyre som et svar på en mail fra meg knyttet til prosessen rundt lokalprogrammet. 

Som redaksjonsansvarlig i styret er det jeg som har ansvaret for å sende ut informasjon om programbehandlingen og jeg hadde derfor stilt noen spørsmål rundt prosessen som fremstod litt uklar. 

Innså at det kanskje kunne tolkes som skepsis til programutkastet da jeg så mail fra nestleder og måtte sende en e-post som utdypet at det kun var prosess jeg ville ha klarhet i. Programutkastet er blitt bra det, men det var litt viktig at jeg også fikk all informasjon om hvordan behandlingen videre var tenkt. Det fikk jeg omsider og da var det bare å få ut informasjonen.

Noen tror at det ikke er så mye arbeid, men når det skal ut en invitasjon til alle medlemmer om ekstraordinært årsmøte der lokalprogrammet skal behandles og de lokale BU-kandidatene skal nomineres er det litt. 

  • Programutkastet må få linjenummer og lagres som PDF
  • Programutkastet må lastets opp på serveren
  • Nominasjonskomitéens innstilling må renskrives og lagres som PDF
  • Innstillingen må lastes opp på serveren
  • Når jeg skal sende ut e-post til alle medlemmer vil jeg dessuten at nettsidene skal være ship shape. Da får nemlig nettsiden mye besøk,
  • Gjør derfor ferdig artikkel om kurs i vinnerkommunikasjon
  • Må lage en fin sak om nominasjon av bystyrekandidater fra Frogner - den skulle ha vært publisert tidligere, men egentlig ikke av meg. Men ingen andre har påtatt seg det. Så jeg skriver saken.
  • Jeg trenger dessuten bilder fra nominasjonsmøtet og må purre fotografen, som ikke har lastet dem opp ennå.
  • Når jeg er ferdig med de andre sakene på nettsiden - og dessuten har markedsført at de er lagt ut i sosiale medier - kan jeg begynne å lage nettsaken om det ekstraordinære årsmøtet.
  • Så lager jeg et banner til forsiden og lenker opp til saken
  • Og så kan jeg sett opp nyhetsbreve endelig!
Det ble en avbrytelse som tok fire-fem timer.

Et bra stykke jobb - men det er mer som må gjøres.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar