fredag 21. januar 2011

Har prøvd å overbevise en venninne om å melde seg inn i Høyre

Kanskje jeg kan overbevise noen andre også.
Dette skrev jeg til henne:

Det er ikke gjort på to minutter å forklare ideologi og jeg skjønner hva du mener når du sier:

- Ikke snakk om alt du ikke vil ha.

Men politkk er ofte det du ikke vil ha i praksis: Jeg vil ikke ha Hitler, jeg vil ikke ha Stailin.

For desverre snakker vi om knappe goder og ressurser og det muliges kunst. Dette er i realpolitkken. Hva er det som er mulig å få her? Hva er best eller hva er minst ille? Problemet er at det perfekte er nærmest umulig å oppnå.

Som i livet ellers. Livet mitt er i alle fall ikke en dans på roser alltid, selv om jeg vil det.

Jeg kan godt skissere min livideologi; jeg er perfekt, kommer aldri for sent, er alltid snill og lytter mer enn jeg snakker. Jeg er en super leder, en god mor, vakker, morsom og vellykket men har stor sinnsro.

I tillegg så skal jeg snart gifte meg med en høy, mørk, kjekk, slank men veltrent, intelligent, morsom, interessant og veldig rik mann som forguder meg og har masse tid til meg, men som respekterer min frihet og at jeg må jobbe veldig mye. (Ja, faktisk har jeg enda flere drømmer, han stemmer Høyre, liker friluftsliv og er sporty men løper ikke fra meg siden jeg ikke er i superform,. Han deler på husarbeidet, liker å lage mat, har en spennende jobb, men har tid til ferie og har massevis av spennende venner, en topp familie som liker meg og så videre) 

Jeg er redd jeg er langt fra dette idealet. Jeg kan bare streve så godt jeg kan og prøve å bli litt bedre. Og på mange av områdene er det sikkert mulig bortsett fra vakker. Alderen tar seg av den saken. Jeg kommer aldri til å bli penere. Og den mannen er en ønskedrøm.

I politkken er realitetene ofte enda fjernere fra ideologien. Fordi det er så mange aktører og så mye som spiller inn. Ideen om at poltikken kan være feilfri i praksis er helt utopisk.

Derfor dreier politkk seg mye om hva man ikke vil og hvorfor jeg ikke stemmer på de andre. Det er ikke for å rakke ned på, men for å forklare mitt valg.

Jeg er ikke enig med Høyre i absolutt alle saker. I mange enkeltsaker vet jeg ikke en gang hva Høyre mener, og det er forskjellige meninger. For ekspempel er noen av oss for medlemskap i EU, noen mot. Noen for monarkiet og noen mot. Det spiller ikke så stor rolle. Det finnes nemlig et slag grunnsyn på mennesker og samfunn. Hvordan det virker og hva som er bra for folk. Det er idealisme som ligger til grunn for at folk engasjerer seg, i et parti. Det er et ønske om å gjøre verden til et bedre sted.

Jeg velger Høyre fordi jeg er liberalist og humanist. Og individualist. Ikke individulist for meg selv som i egoist. Men på vegne av deg og din rett. Hvert enkelt individ teller mer enn staten og lover og regler. Du kan ikke skyte noen selv om loven sier at du skal skyte mennesker som prøver å klatre over en mur. Staten er til for oss og ikke omvendt.

Hvert menneskes rett til å råde over eget liv er ukrenkelig, men for at det skal bli noe fres på humanismen og menneskerettighetene må også eiendomsretten respekteres. Jeg har rett til mitt eget liv og min egen eiendom. Sosialistene prøver å ta fra meg mye av retten til min egen eiendom. De ønsker, satt på spissen, å eie mest mulig og vil ta så mye som mulig av mine eiendeler for deretter og dele dem ut igjen slik som de ønsker. Dette gir staten veldig mye makt og meg veldig lite. Diktatur og enevelde har sjelden vært bra for de fleste. Sikkert bra for dem som er på maktens tinde og som mener de kan best, men sjelden for folk flest.

Mine bestemmelser over eget liv og eiendom kommer ikke til å være perfekte, men det er bedre for meg at jeg bestemmer så mye som mulig enn at andre bestemmer over mitt liv og mine eiendeler. Hvis dette er bedre for meg antar jeg at det er bedre for alle. Og hvis alle for bestemme mer over seg selv mener jeg at verden blir bedre for alle.

Dette er et ideologisk grunnsyn som bestemmer mitt valg av politisk parti. Dette grunnsynet kan aldri forandre seg.

Nå må jeg gjøre noe du ikke liker. FRP har litt sånn de og oss, innvandrere mot gode nordmenn, forbrytere mot lovlydige. Denne grunnholdningen kan jeg ikke indentifisere meg med. Den er ikke liberalistisk eller humanistisk nok. Det er i prinsippet ikke noen forskjell på mennesker, alle har som individer den samme retten til eget liv og egne eiendeler.

Det er altså ikke i enkeltsaker jeg nødvendigvis er uenig, men i grunnholdningen til menneskene.

Det var ideologien - tilbake til realpolitkkken. Og det der i den kjedelige realpolitikken med knappe ressurser, i det muliges kunst, at den egentlige forskjellen i folks liv skapes. Ikke på ideologiseminarene. Desverre. Får Maria Amelie bli eller ikke? Det er politkk i praksis. Skal vi bygge T-bane ring, melde oss ut av EØS på grunn av datalagringsdirektivet eller ikke. Og i disse tingene dreier det seg både om å ta individuelle henyn og å tenke helhet.

Jeg vil ikke ha krig, men jeg vil heller ha krig enn Hitlerstyre i verden. Noen ganger er politkk valget mellom to onder og de som sitter med makten har ikke andre muligheter enn å velge det minste ondet. Og det minste ondet kan redde livet til mange, men selv det er vanskelig, for ingen vet egentlig før etterpå hva som ble utfallet eller om valget var riktig.

Imidlertid er det utvilsomt folk med makt som sitter i posisjoner som kan avgjøre din og min skjebne og ta slike valg. I slike posisjoner vil jeg helst ha høyrefolk i Norge. Det er dem jeg stoler mest på. Jeg stoler mest på at de både kan og vil treffe de riktige valgene.

Dette er først og fremst fordi høyrefolk ikke er så ideologiske. Høyre består i stor grad av realister. Realisme er faktisk svært viktig i reell politkk. Jeg kan ikke oppføre meg som om jeg er forlovet med den høye, mørke mannen eller har en million i banken.

Vi snakker om verdier som å sette tæring etter næring, jobbe først og bruke etterpå. Klassiske borgelige verdier som historisk har vist seg å skape velstand for folk. Det samme gjelder selvsagt for land. Det motsatte, bruke alt med en gang, låne hvis man ikke har og så videre er sjelden vellykket i det lange løp. Det er selvsagt morsomt en liten stund, men knapt en god måte å bygge en nasjons fremtid på. Langsiktighet, sparing og investeringer pleier å føre til velstand og glede.

Økonomi er så ekstremt viktig. Se bare hvordan det har gått på Island, i Irland, Spania, Hellas og så videre. Hvis landets økonomi går ad undas så ryker mye annet. God økonomi gjør at det blir mer å fordele og politkken blir morsommere. Hvis det ikke er noe å dele hjelper det lite å kreve.

Altså skape verdier og deretter forvalte dem godt. Bruke pengene på best mulig måte så flest mulig kan få mest mulig. Få inntekter ved å skape verdier og ikke gjennom å ta fra meg det jeg har. Det blir ikke flere goder av at du tar mine. Jeg får bare mindre og du mer.

  • Høyre vil legge til rette for at flest mulig skal kunne klare seg selv og leve det livet de selv ønsker og ønsker mindre makt til politkerne (seg selv) og mer til folket.
  • Høyre ønsker å legge til rette for en sunn og god økonomi slik at det blir vekst i Norge. Vi snakker altså ikke om bare å fordele verdier, men om å skape dem. Først og fremst i det private næringslivet.
  • Høyre er ikke opptatt av hvem som leverer velferdstjenester, men at det blir mest mulig velferd for allle med de pengene vi har. Vi bruker mest penger i verden på skole per elev, men vi har ikke verdens beste skole.
  • Høyre er et ansvarlig og fornuftig parti med en helhetlig tankegang, som jeg tror på. I bunn og grunn er det snakk om tro.
Høyre trenger deg! Oslo trenger deg! Og Norge! Det er på riksplanet den viktigste politikken skapes og Norge trenger sårt en ny regjering. Og Oslo trenger et forsatt borgelig styre. Ting går bra i Oslo og de kan bli enda bedre. Ting tar tid og vi er ikke i mål, det er viktig at vi vinner valget i høst og om to år.

mvh Lene

tirsdag 11. januar 2011

Har laget side på Facebook for Frogner Høyre

Ikke all verden av fans enda, men det skal bli latterlig mange etter hvert:

Håper derfor st dere melder deres interesse :-)

Frogner Høyre | Promote Your Page Too

søndag 5. desember 2010

Julestemning


Selv om den nye adventstjernen min gikk i stykker fordi Linnéa vasket bak sofaene med grovrent og skjøv den litt for hardt på plass er det skikkelig julestemning i stua og heimen. Helgen har langt på vei vært dedikert til juleregjøring og julekos.
Les om adventsstjerner på Aktiv I Oslo.no>>

Lørdag var det mest arbeid: Jeg kjøpte nye hyller til kjelleren, der hadde det vært mest kaos. Vi hadde det meste på gulvet. Utrolig billige saker å få på Ikea. Jeg prøvde å kjøpe en skohylle også, til å ha i oppgangen til kr. 29,- ! Men jeg tok med meg utstillingsmodellen og det ville de ikke ha noe av. Skjønner det på en måte, noen hadde skrudd den sammen, og 29 kroner. Så den måtte jeg sette igjen i kassen.

Jeg var innom Jernia også og kjøpte en fuglemater av glass. Den er temmelig stilig og jeg har fylt den med solsikkefør og meiseballer. Så får vi håpe de kalde småfuglene liker den. Den ser ganske fin ut fordi fuglene halvveis kan gå inn i den.

Les mer om fulgemateren fra Jernia>>





Først måtte jeg handle hyller på et kaotisk Ikea, hyllene Albert kostet 98 kroner per stykk. Ikke noe å si på det. Etterpå brukte jeg to timer på å bære alt ut av kjelleren, deretter skudde Ole og jeg opp hyllene. Deretter bar vi alle tingene inn igjen. Det ble midnatt før vi var ferdige.

Jeg var i julestemning og skrev litt på Aktiv I Oslo-bloggen om julekonserter og juleforestillinger før jeg la meg.

I mellomtiden flyttet Linnea alle møblene i rom etter rom og støvsuget og vasket alt. Herlig.

Søndag var mer hygge med tur til førjulsmarkedet på Folkemuseet for Leif og meg. Vi fikk guidet tur med formidlingsjef Paal Mork og det ver hyggelig og stemningsfullt. Vi var dere i over to timer og så gamle stuer, litt nyere stuer, en gjeng av nisser som spiste grøt på låven og barn som danset folkedans.

Vi kom i skikkelig julestemning. og gikk rundt i nysnøen mens vi nynnet på julesanger. Det var egentig meningen at Linnéa, Leif, Idun, Jo Mikkel og jeg skulle gå julebukk på ettermiddag. Juleabukk for voksne og be om dram i stedet for godterier :))  Vi skulle film det til Aktiv I Oslo altså, men både Jo Mikkel og Idun sviktet oss og det ble litt stusselig med tre. Vi hadde funnet frem kostymer og litt oppvarmingsdram, men valgte å utsette det hele, men det SKAL gjøres senere. Jeg lover.

onsdag 17. november 2010

Nynorsk - meir enn statskanalens undertekstar - meir enn øydelagte oppvekster

Nynorsk!

Ole og hans gruppe med talentfulle elever fra Elvebakken har slått et skikkelig slag for nynorsk og jeg er faktisk rått imponert. Dette er nynorsk på sitt beste.


Brotsmannskvad from Ole Haug on Vimeo.


Kult å ha så flink sønn... og flink datter. Jeg er en meget stolt mor. Det er lenge siden barna mine ble både klokere go flinkere enn meg.

Jeg tror forresten på det at barna blir bitte litt bedre enn foreldrene sine generasjon for generasjon. Er altså fremtidsoptimist :-)

onsdag 10. november 2010

Dialog - prinsipper for god dialog

Dialog - prinsipper for god dialog

(Jeg har skrevet en tekst om dialogens prinsippper som jeg skal gjennomgå på et personalmøte i morgen, og jeg er fornøyd med den, så derfor legger jeg den ut her så andre kan ha nytte av det. Dialog er utrolig viktig og noe vi alle kan bli bedre på i alle fall jeg. Jeg er for eksempel ikke så flink til å lytte - taler rett og slett for mye. Når jeg ikke lytter mister jeg mye viktig. Blant annet muligheten til å lære av andre og få innsikt i deres kunnskap.)

Dialog er en samtaleform som er svært viktig for alle mennesker. Vi snakker gjerne om god og dårlig dialog og det er mye å hente for alle mennesker på å bedre sin evne til dialog med andre.

Alle former for samtale mellom mennesker, som ikke enten er en monolog (strengt tatt ingen samtale) eller debatt, som er en form for samtale der flere personer forsøker å fremføre en monolog mens de stadig blir forsøkt avbrutt, er en dialog.

Noen dialoger er uformelle, mellom venner, familie og så videre andre er formelle som i et styremøte eller lignende.

Prinsippene for en god dialog er at den føres mellom likeverdige parter og i trygge omgivelser.

DIALOGENS IDEALER

Lytte
  • Forstå hva den andre mener/sier uten å legge noe til eller trekke noe fra.
  • Reflekter over hvordan du selv reagerer på det som blir sagt.
  • dette er det han sier....
  • Så det er slik jeg reagerer på det han sier...

Åpne for innsikt
  • Dialogens mål er å gi deg og de andre nye innsikt på en eller annen måte,
Målbevisshet - samarbeid
  • Alle gode dialoger krever samarbeid om målet enten det er å finne ut hva man skal spise til middag, eller å løse et strategisk problem eller det er å finne frem til gode redaksjonelle saker og vinklinger, skaffe seg oversikt over dagens arbeidsoppgaver eller lignende.
  • Noen ganger kan det vært nødvendig å klaregjøre målet for en dialog eksplisitt.
  • Noen ganger er det nyttig å ta et steg tilbak og snakke om selve dialogen og samarbeidet. Fungerer dette bra i forhold til hva som er målet med dialogen?
Relevans og kreativitet
  • Det er et mål at bidragene skal være relevante i forhold til målet med dialogen. Hvis målet er å underholde hverandre kan en vits være på sin plass, hvis målet er å bli kjent med hverandre er personlig spørsmål relevant og så videre.
  • Relevant er også alt som bringer dialogen videre mot målet.
  • Det er også relevant å bringe inn nye ting.
  • Innslag av kreativitet er også ønskelig selv om slike ved første øyekast kan se irrelevante ut.
Samspill
  • Det er nyttig å se på dialog som et samspill ala en dans eller ballspill der alle skal bidra ut fra de posisjonene de har og så videre og der alle har ansvar for seg selv, de andre og helheten.
Spørsmål og undring
  • Uten ekte spørsmål som bunner i nysgjerrighet og undring fra spørsmålsstilleren er det vansklig å få til god dialog.
  • Even til å stille relevant spørsmål er uhyre viktig og noe alle burde trene på, særlig journalister og selgere selvfølgelig.
Kritikk - å være våken og observant
  • Kritikk  brukes her i den formen som dreier seg om å vurdere en ting altså ikke i negative tilbakemeldinger.
  • Det er viktig at alle i dialogen vurderer hva som skjer og er kritiske i den forstand at de er våkne og observante når det gjelder hva som blir sagt, om argumentene er logiske og gyldig og så videre og dessuten vurdere hva som skjer i gruppen. Deltar alle? Eller er det noen som dominerer helt? Kanskje noe viktig forblir usagt. Er det vanskelig å komme med motargumenter?
Sosial årvåkenhet
  • Dialog er ikke bare orde og tanker
  • Dialog er også følelser og relasjoner
  • Prøv å vurdere hvordan andre har det - hva føler han nå?
Vær oppriktig
  • Ekte dialog kan ikke finne sted uten ærlighet
  • Uten oppriktighet mister ordene rett og slett sin betydning
Høflighet, takt og respekt
  • Imidlertid må oppriktighet alltid ledsages av høflighet og respekt ellers vil dialogen raskt forsvinne.
  • Å være taktfull - betyr at man er forsiktig og føler seg frem i stedet for å plumpe ut med alt.
  • Takt dreier seg om å forsøke å hindre at andre taper ansikt.
  • Husk det finnes mer enn en måte å se tingene på.
  • Huske at måten du ser en ting på er din oppfatning, ikke nødvendigvis sannheten.
Positivitet
  • Se etter det gode, det interessante og det nyttige i det andre sier.
  • Hva gjør du hvis samtalepartneren blir sint?
  • Tolk det folk sier “i beste mening” dersom det finnes flere tolkninger.
Vennskap
  • Forsøk å møte dem du snakker med med samme vennskapelige holdning som du møter dine venner.
Tro og ydmykhet
  • God dialog er umulig dersom en ser på seg selv som bedre og mer opplyst enn den en snakker med.
  • Ydmykhet dreier seg i dialogsammenheng om vissheten om at det kan hende at det er jeg som tar feil.
  • Tro er nødvending  - Du må tro på at den du møter både kan og vil føre en dialog. Du å tro at dialogen kan bli vellykket.

søndag 10. oktober 2010

Min tredje gang på Nobelinstituttet


Jeg synes det er noe eget med å være til stede på Nobelinstituttet når fredprisvinnerens navn blir offentliggjort.



Vi filmet denne gangen.

Det er stadig progresjon hos oss. Det var Vincent og jeg som var der. Ole skulle også ha vært med, for å filme. Han har imidlertid fått beinhinnebetennelse igjen, så han orket ikke å stå så lenge. Stakkar store, lille sønnen min.

Nobelprisdekningen var litt spesiell denne gangen, for det var Vincents siste dag på jobben. Veldig rart og temmelig trist. Vi har jobbet sammen i snart seks år og har vært kompanjonger i 4 1/2

Vi har dekket mange offenliggjøringer av Nobels Fredspris sammen:
Vi var der der da Al Gore og IPCC fikk prisen
På offentliggjøringen av at Martti Ahtisaari vant var det Linnéa og Vincent som var
Men da Barack Obama vant og salen ropte "wow" i en blanding av vantro og glede var Vincent og jeg der igjen.

Og altså, var vi to på Nobelinstituttet sammen nok en gang på fredag og ventet i spenning på at døren skulle åpne seg... ikke usannsynlig for siste gang, men man vet jo aldri. Uansett har ikke jeg vært der for siste gang. Så sant det er mulig skal jeg være der,

Her er forresten saken jeg skrev om Jaglands annonsering av tildelingen av Fredsprisen 2010 til Liu Xiaobo

torsdag 7. oktober 2010

Gleder meg til i morgen - hvem får Fredsprisen

Jeg er skikkelig glad i Fredsprisen - glad for at det finnes en viktig fredspris som nesten hele verden er opptatt av noen dager i året.

Jeg tror det er sunt for oss å tenk litt på fred. Tenke på hva det betyr for oss og hva det å ha fred kan koste. Er det sånn at kostnaden for fred av og til er krig?

Er EU en verdig vinner av Fredsprisen i år? Det er jo ingen tvil om at EU har skapt stabilitet og fred i Europa.

Aktiv I Oslo.no har masse informasjon om Fredspris og vi følger tett med på alt som skjer. Jeg kommer til å være på Nobelinstituttet i morgen sammen med Ole og Vincent. Gleder meg.
----------------------------------------
Mer om Fredsprisen fra Aktiv I Oslos guide til Nobels Fredspris

Fredsprisen - En guide til Nobels Fredspris

Hvem som får Fredsprisen i 2010 offentliggjøres fredag 8. oktober kl 11:00. Les om offentliggjøringen av Fredsprisen>>
I 2010 har det kommet inn 237 forslag på kandidater til Nobels Fredspris, som er det største antall nominasjoner noensinne.
Hvem vinner Fredsprisen 2010 - les om de nominerte >>
Share/Save/Bookmark

Kort om Fredsprisen

Nobels Fredspris anses av svært mange for å være verdens mest prestisjetunge og viktigste pris.
Les mer om hvorfor Nobels Fredspris er så viktig at den kan smykke seg med tittelen verdens viktigste pris>>
Da Alfred Nobel i sin tid opprettet prisen i sitt testamente, krevde han at den skulle gå "til den som har virket mest eller best for fremme av forbrødring mellom folkene, for avskaffelse eller forminskelse av stående hærer, samt for opprettelse og utbredelse av fredskongresser".
I Aktiv i Oslo.no's guide til Fredsprisen finner du alt du vil vite om Nobels Fredspris 2010. Vi har egne sider om alt fra nominasjonsprosessen og fredspriskonserten til historie om Alfred Nobel og liste over tidligere vinnere. Se alle sider om Fredsprisen under.

Informasjon om Fredsprisen 2010

onsdag 6. oktober 2010

Bøker og bokklubber

Høsten er boktid og jeg elsker bøker. Plutselig kom jeg til å tenke på gamle dagers Bokklubber, Det er mange år siden jeg har vært medlem av noen bokklubb. Så jeg begynte å sjekke litt rindt og sannelig er det mange gode tilbud fra bokklubbene. Jeg har derfor oppgradert bokklubbsiden på Aktiv I Oslo.no.

Se selv alle godisene du kan få hvis du melder deg inn i en bokklubb.

Jeg har skrevet mer om gleden ved høsten og gode bøker på bloggen til Aktiv I Oslo.no

søndag 26. september 2010

Jeg er stolt på grunn av halvmaraton

Jeg har jo to blogger og jeg må skryte på begge. Den store skrytesaken har jeg likevel laget på Grønalnd 2012. Bilder er på vei... og det blir dessuten en artikkel på Aktiv I Oslo.no. (Gode ting kan det jo aldri snakkes for mye om :-))

Les alt om 21 kilometer i Oslo her

Linnea og jeg har fullført halvmaraton

Bruker IGoogle

Begynner å like det litt. Alt er på et sted, og jeg kan poste på bloggen men den også. Burde jo legge meg nå da, men jeg liker virkelig å pusle med datasaker om kvelden.

Det er litt slitsomt å skrive så mye

Hei

Hjertesukk igjen. Jeg har to private blogger og to firmalogger. Det er sikkert ikke veldig smart. Egentlig har jeg mye å si. Mye jeg vil skrive, men så blir jeg sliten.

Uansett, i morgen skal jeg løpe halvmaraton i Oslo Maraton. Var egentlig bare det jeg ville si.

torsdag 26. august 2010

Endelig er Quiz-saken fra Øya lagt ut...

Ikke alle arbeidsoppgaver er et slit :-)

Vi har endelig publisert quiz-saken fra Øya 2010 på bloggen til Aktiv I Oslo.no
http://blogg.aktivioslo.no/2010/08/25/aktiv-i-oslo-no-quizzet-%C3%B8ya/

Her er Quizzfilmen



Her er dessuten noen bilder av oss i Aktiv I Oslo.no på Øya

Camilla er en veldig flink standarbeider og søt lillesøster

Vi var stolte av standen vår på Camp Indie

tirsdag 24. august 2010

Absolutt ikke bare Grønland

Jeg er opptatt av mine forberedelser til å krysse Grønland i 2012 om dagen.

Det er mange delmål på veien, som Oslo Maraton, Birkebeinerrennet, mange turer i skog og mark og så videre.

Disse tingene har jeg gjort i dag som direkte eller indirekte er viktige for Grønland 2012

Jeg har meldt meg på og betalt løpeavgift for halvmaraton
  • Jeg jogget i dag morges
  • Men Ole har lovet å kjøpe hyller og ting på torsdag - oppgradering kjeller- Dette er for å ta vare på alt turutstyret
  • Har avtalt bærtur med mamma på søndag
  • Sopptur har jeg ikke gjort noe med
  • Jeg og Linnea  skal løpe/ gå løypa på søndag
  • Jeg har skaffet meg oversikt over når det er dugnad i DNT
  • Jeg har snakket med Per Vole om Galhøpiggentur
  • Mamma overfører penger
  • Aktiv I Oslo har lagt ut for halvmaraton
  • Aktiv I Oslo kan sponse Galhøpiggentur
  • Sjekket at påmeldingen til Birken starter 4. november 

Men det er mere som skal gjøres... i dag har jeg vært på besøk hos Ulla, snakket med Pål om søskenbarntreff og jeg har prøvd å organisere pokerlag.

I morgen må jeg skaffe billetter til Jean Michel Jarre. Jeg må selge annonser for 100 K denne uken. I morgen skal jeg jogge, trene kickboksing, skrive om Moods

Ole og jeg var på Moods of  Norways fantastiske visning på Kongsgården på fredag i forrige uke, jeg har ikke rukket å skrive saken ennå. På torsdagen var Linnéa, Tommy og jeg på visningen til Daniel Franck på Sukkerbiten - Linnéa har selvsagt skrevet det hun skal. Les om Daniel Francks visning på Sukkerbiten her>>

På tirsdag i forrige uke var Linnea, Tommy og jeg i Sirkuslandsbyen i Torshovparken. Det er et supert opplegg som varer helt til 12. september med massevis av forestillinger, workshops og sirkuscafé.
Vi så forestillingen Loop og snakket med sirkussjefene Sunniva og Sverre, samt pr-rådgiver Inger (som også er pressekontakt på Øyafestivalen. Flinke Linnea har skrevet den saken og en sak om Oslo Kammermusikkfestival også.

Jeg må skrive om krepseturen fra  helgen...


Pål, Ole og jeg var på krepsetur i helgen. Vi gjorde alt vi kunne, men fikk desverre bare tre kreps.
Les blogginnlegget på Grønland 2012. Jeg skal skrive en redigert versjon av artiklen til Aktiv I Oslo.no



Det er selvsagt hyggelig å skrive og blogge, men det tar også tid og det trengs bilder. Jeg trenger bilder fra jobbeturer og bærturer og bildene skal redigeres og de skal lastes opp.

Ellers har jeg lyst til å dra på Kampsportgalla på Youngstorget og se sirkus i Sirkuslandsbyen. Men torsdag er det langdag på jobben, så fredag ettermiddag/kveld er eneste firkvarter.

Vi får se; meditasjon, qui gong, søvn og fred og ro står også på programmet :-)


tirsdag 17. august 2010

Hadet bra Øyafestivalen



Det var utrolig gøy og lærerikt å være 卨ya om enn litt slitsomt.

Reportasjer om Øyafestivalen 2010

Fyrverkerikonsert mens mørket senket seg over Øyafestivalen

Det var ingenting ordinært ved årets avslutningskonsert på Øya 2010. Et to timer langt fyrverkeri av en nostalgitripp fra et vanligvis fremoverskuende band satte et rørende punktum på årets festival.
Motorpsycho avsluttet Øya 2010 >>

The xx på Øya 2010

The xx på Øya 2010 Avslutningen på Øyafestivalen 2010 kunne ikke vært mer stemningsfull. Mens solen senket seg over Middelalderparken bød The xx på vakker, stemningsfull musikk og utenomjordiske øyeblikk.
The xx på Øya 2010>>

The Specials på Øyafestivalen 2010

Skalegendene The Specials leverte varene på Sjøsiden fredag kveld.
The Specials på Øya 2010 >>

Hiphop-duo på hjemmebane - Karpe Diem på Øya 2010

Karpe Diem på Øya 2010 Karpe Diems første hjemmekonsert på over et år befestet "vestkantsvartingenes" posisjon som hovedstadens hiphop-gruppe nr 1, men de hadde dratt fordel av en mer intim setting enn Enga-scenen.
Karpe Diem på Øya 2010 >>

Fem på Øya - Fem på brua

Converge på Øya 2010 Det er ikke bare tilskuere inne på selve festivalområdet. Vi snakket med fem stykker som velger å se konsertene fra brua i stedet.
Fem på brua på Øyafestivalen 2010 >>

The Modfather på sin første Norgesvisitt

Paul Weller på Øya 2010 Paul Weller hilset Øya-publikummet på erkebritisk, høflig vis med "Thank you, and good afternoon". 52-åringens første konsert i Norge ble i det hele tatt en høflig affære, uten de helt store høydepunktene.
Paul Weller på Øya 2010>>

Converge på Øya 2010

Converge på Øya 2010 Opptredenen til Converge ble en demonstrasjon hva gjelder rå styrke og utholdenhet. Samtidig som de spiller så svetten renner som guder, hopper og spretter bandmedlemmene himmelhøyt i over tre kvarter - og det med solsteiken midt i fjeset.
Converge på Øyafestivalen 2010 >>

Ost & Kjex på Øya - Solskinnsmusikk på Enga

Ost & Kjex på Øya - Solskinnsmusikk på Enga Det var sommerfest på Enga da Ost & Kjex spilte. Duoen, som består av Tore "Jazztobakk" Gjedrem og Petter "Hi-Fi" Haavik leverte sommerstemning og god-følelse. Etter konserten tok vi en prat med duoen, som mener Øyafestivalen er den beste festivalen i verden.
Ost & Kjex på Øyafestivalen 2010 >>

Die Antwoord var fokken fantastisk på Øyafestivalen

Die Antwoord på Øyafestivalen 2010 Die Antwoord er virkelig noe for seg selv og bandet minner nesten om et kunstprosjekt, fullt av satire og humor. Og i det klissvåte teltet som kalles "Klubben" på Øyafestivalen leverte bandet en fest som fikk vannet til å dampe under telttaket. Publikum lo, jublet og hoppet så sølevannet skvatt. De som ikke liker dettet forstår det ikke!
Die Antwoord på Øyafestivalen 2010 >>

Motorpsycho - Legender in the making - Øyafestivalen 2010

Motorpsycho - Legender in the making - Øyafestivalen 2010 Norske Motorpsycho avslutter Øyafestivalen 2010 med å spille albumet Timothy's Monster i sin helhet. Vi tok en prat med dem et par timer før de skulle i ilden.
Intervju på Øyafestivalen med Motorpsycho >>

- Trash Talk spiller fort, fester hardt og slapper av etterpå

Intervju med Trash Talk på Øyafestivalen 2010 Hardpunkbandet fra Sacramento er kjent som ”det farligste bandet i verden”. Vokalist Lee Spielman mener de bare liker å feste.
Intervju med Trash Talk på Øyafestivalen 2010 >>

Susanne Sundfør - Magisk og vakkert

Susanne Sundfør på Øya 2010 Solen glimtet frem da Susanne gikk på Enga-scenen klokka litt over fire fredag. Hun begynte rolig, men ga også publikum muligheten til å bevege litt på seg utover konserten. Med fine scenedekorasjoner og et godt apparat rundt leverer Sundfør en flott konsert. 
Susanne Sundfør på Øyafestivalen 2010 >>

Modig popprinsesse

Robyn på Øyafestivalen Konserten med Robyn har vært etterlengtet på Øyafestivalen. Middelalderparken fikk en smakebit av henne under Röyksopp-konserten i fjor, og ville ha mer. Men kanskje hun egentlig er best i små doser?
Robyn på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>

Sirkus Psykedelia

The Flaming Lips på Øyafestivalen - Fuck it, you gotta have fun!
Innkomst gjennom animert vagina, crowdsurfing i oppblåsbar ball, ballonger, røykmaskiner, romvesener og et tonn med konfetti. The Flaming Lips bringer sirkuset til Øyafestivalen 2010.
The Flaming Lips på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>

Major Lazer på Øyafestivalen

Major Lazer på Øyafestivalen Musikalsk sett sto ikke Major Lazers konsert til å redde. Men publikum sto allikevel måpende igjen etter at årets største partybombe detonerte på Vikascenen fredag kveld.
Major Lazer på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>

"Visdommens voktere"

Wardruna på Øyafestivalen Wardruna ser på seg selv som et av utskuddene på Øyafestivalen, med sin mystiske, norrøne musikk. Men etter konserten var de imponert over publikums mottakelse.
Intervju med Wardruna >>

Team Me på Øyafestivalen

Team Me på Øyafestivalen Det er ikke særlig ofte folk liker å stå som sild i tønne i et kokende varmt telt, men under konserten til Team Me var det tilfelle. Med sine søte indiepoplåter og utradisjonelle instrumentasjon sjarmerte de Øyapublikummet.
Team Me på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>

Se bildeserie fra Megatives konsert

Megative på Øyafestivalen Elendig vær og tynt med publikum er som oftest en garanti på dårlige konsertopplevelser. Derfor var det ekstra tilfredstillende at gutta i Megative viste seg å være et lyspunkt i gråværet, da de i formiddag ga ungdommene i Skateparken en oppvisning i melodiøs alternativ metall.
Megative på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>

To konserter på én dag var kanskje i meste laget

The Casiokids på Øyafestivalen 2010 Torsdagen var en travel dag for Casiokids. Først holdt de minikonsert i skateparken, før de tok turen videre til Enga for å ta Øyapublikummet med storm. Det er ingenting å si på innsatsviljen, men denne gangen holdt det kanskje ikke helt mål.
Casiokids på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>

Fengende elektropop fikk Øyapublikummet i humør

La Roux på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >> La Roux har taket på publikum fra første til siste tone. De dansbare låtene får menneskehavet til å klappe i takt, og bandet imponerer med presisjon ut til fingerspissene.
La Roux på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>

- HOLD DERE TIL HELVETE UNNA!

The Cumshots på Øya 2010
De som kjenner Kristopher Schau og hans band The Cumshots, vet hva de kan forvente av konsertene deres. Dette gjør bandet verken mindre underholdende eller bra, tvert i mot. Er det noe Kristopher kan, så er det å lage show.
The Cumshots på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>

Mannen med englestemmen tilbake på Øya

Jonsi på Øya 2010 Det var et høytidsstemt publikum som samlet seg foran scenen og på tribunene for å oppleve Jonsi ved vannspeilet i Middelalderparken torsdag kveld. Av gamle Øya-travere var det nok mange som ønsket å gjenoppleve magien som lå over Sjøsiden da Sigur Ros spilte samme sted i 2008.
Jonsi på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>

Fire på Øya - i dokø

Kråkesølv på Øyafestivalen Manglende såpe, lukt og lange køer. Om du elsker eller hater dem; doene er en viktig del av festivalhverdagen. Vi tok stemningen blant de som ventet på tur.
Fire på Øya i dokø >>

Kråkesølv på Øyafestivalen

Kråkesølv på Øyafestivalen Kråkesølv er uten tvil et av Norges mest lovende unge rockeband. De fire Bodøguttene er rimelig ferske, men fikk likevel æren av å åpne torsdagen på Øya med konsert på Enga scene. Her kan du se bildene fra konserten.
Les mer om Kråkesølv + se flere bilder fra konserten på Øyafestivalen >>

Nittitallsheltene overbeviste uten overraskelser

Pavement er fortsatt et helt spesielt band for de spesielt interesserte. Kombinasjonen slackerband og stillestående norskt publikum er i utgangspunktet ikke en blanding som byr opp til folkefest, men det ble en parademarsj for de innvidde.
Pavement på Øyafestivalen - anmeldelse og bilder >>
Dagens fan - Pavement >>

Perfekt vorspiel

LCD Soundsystem
Publikum sto allerede og trippet da amerikanske LCD Soundsystem entret Enga-scenen 19:35 tordag kveld. Og da discokulen begynte å svinge var det få som greide å stå stille.
LCD Soundsystem - anmeldelse og bilder >>

Lindstrøm & Christabelle

Lindstrøm & Christabelle
Glem storlagne konserter i solnedgangen. Glem å sitte på gresset med en kalt pils og nyte lett og lystig sommermusikk. De kuleste kidsa i klassen drar inn i klubbteltet og danser til Lindstrøm & Christabelle.
Lindstrøm & Christabelle - anmeldelse og bilder >>

Yeasayer

Yeasayer
Yeasayer var tilbake på Øyafestivalen for andre gang, og forventningene til Brooklyn-guttene var skyhøye. De leverte varene, men dessverre er den hendelsen vi alle husker best at de måtte gå av scenen på grunn av noen tekniske problemer.
Yeasayer elsker Oslo >>

De tøffeste gutta i by'n

Oslo Ess
Oslo Ess er byens nye superband. Medlemmene kjenner vi fra band som The Upstrokes, Anton Ruud & The Wrong Way Home, Silver, All Friday og Pale Kids. Konserten på Øyafestivalen er bare deres sjette konsert sammen, men det forhindret ikke disse gutta i å levere en konsert med så mye trøkk at publikum nesten ble blåst ut i vannspeilet.
Oslo Ess - intervju og konsertanmeldelse >>

Made in China og Trash Talk på GSF

Ila Auto på trikken
Klokken 13.00 onsdag formiddag ble Øyafestivalen sparket i gang under Dyvekes bro i Gamlebyen. I år som i fjor har Juvenile Rock Club, en rockeklubb for de under 18, scene i skateparken i Gamlebyen.
Made in China og Trash Talk på GSF >>

Ila Auto på trikken

Ila Auto på trikken
Vanligvis er ikke en varm trikk med en haug mennesker noe du vil se på som spesielt koselig, men det finnes enkelte unntak. Ila Autos trikkekonsert på klubbdagen til Øyafestivalen er definitivt et av dem. Hele trikken sang og klappet med til fengende bluegrassmusikk.
Trikkekonsert med Ila Auto - se video av øvinga! >>

Dagens fan(s) på M.I.A.

Feststemning på Enga

M.I.A. på Øya 2010
Selv ikke den kaldeste, stiveste nordmann kunne unngå å trampe takten og riste litt på rumpa da M.I.A. En av Øyafestivalens største headlinere innfrir forventningene og mer til der hun rapper, synger, vrikker og danser seg inn i publikums hjerter. Når de ivrigste fansene får komme opp på scenen og danse med er konserten komplett.
Bilder / anmeldelse av M.I.A. på Øya 2010 >>

Iggy med sjarmoffensiv

Iggy på Øya 2010
Iggy & The Stooges leverte en minneverdig konsert på Øyafestivalen onsdag kveld. Låtene fra klassikeralbumet Raw Power kunne endelig høres live i Oslo.
Bilder / anmeldelse av Iggy & The Stooges på Øya 2010 >>

Klubbdagen - Festivalen før Øyafestivalen

Klubbdagen - Festivalen før Øyafestivalen
Klubbdagen er en slags minifestival kvelden før det braker løs i Middelalderparken. Med hele 78 konserter på 25 forskjellige scener rundt omkring i Oslo sentrum, kan det knapt tenkes noe bedre vorspiel til fire dager med musikk og moro på Øyafestivalen.
Klubbdagen - Festivalen før Øyafestivalen >>

- Jeg røyker egentlig ikke, altså...

Thom Hell på Øya 2010
En oppstemt og pratsom Thom Hell syntes det var en ære å få åpne Øyafestivalen 2010. I intervjuet med Aktiv I Oslo.no snakket han om alt fra røyking etter konserter til Hell's Kitchen og Akerselva.
Intervju med Thom Hell etter åpningskonserten >>

Dandy franskmenn

Air på Øya 2010
Air brakte musikalsk solnedgang og strandliv til den grå Middelalderparken på onsdag, men de dandy franskmennene overrasket lite. Duoen Jean-Benoît Dunckel og Nicolas Godin så ut som de kom rett fra et fasjonabelt utested i Monaco, og stilte i matchende hvite bukser og skjorter.
Anmeldelse / bilder av Air på Øya 2010 >>

Spilte så fint at solen tittet frem

Trond Andreassen i Navigators
Trond Andreassen spilte på Øya med band i fjor, og i år var han tilbake med bandet sitt Navigators. Aktiv i Oslo tok en prat med ham et par timer før konserten gikk av stabelen. Under selve konsterten spilte Navigators så bra at det faktisk kom et lite solgløtt, til glede for de fremmøtte.
Se bilder og les omtale av konsert med Navigators og intervju med Trond Andreassen >>

Kenneth Ishak & The Freedom Machines

Kenneth Ishak & The Freedom Machines
Grå himmel og pøsregn til tross, når Kenneth Ishak & The Freedom Machines begynnere å spille er det som om solen skinner. Den norske popprinsen fikk æren av å åpne Sjøsiden-scenen på Øyafestivalens første dag.
Se bilder og les omtale av konsert og intervju med Kenneth Ishak >>

Fem på Øya - Fem i køen

Kenneth Ishak & The Freedom Machines Klokken er ett, og Øyafestivalen 2010 er herved åpen. Til tross for regn, er menneskene i køen ved godt mot, og gleder seg til festivalen.
Aktiv I Oslo.no stilte fem spørsmål til fem i køen >>

Bookingsjefen

Claes Olsen er bookingsjef på Øyafestivalen Det er mandag ettermiddag på Tohn Hotel Opera, og iført en Fever Ray-t-skjorte kommer han gående: Claes Olsen, bookingsjef for Øyafestivalen. Med seg har han en yoghurt og sushi. Han har ikke rukket å spise frokost, nemlig. Kanskje ikke så rart - to dager før festivalen går av stabelen er det mye som må gjøres.
Osloyrke: Bookingsjef på Øyafestivalen >>

MiniØya gledet 8000

MiniØya 2010 - The Blacksheeps
The Blacksheeps, Hurra Torpedo og Donkeyboy sørget for topp stemning i Tøyenparken søndag 27. juni. Miniøya hadde alt en hyggelig familiefestival skal ha, grønt gress, sol, god musikk og spennende ting å gjøre.
Se bilder og les om MiniØya 2010 >>

Dagen før dagen for Miniøya

MiniØya 2010
Oslo har fått en ny festival. Miniøya er en begivenhet for alle under 16 år og til nød foreldrene deres. 26. og 27. juni kan unge musikkelskere kose seg Tøyenparken nedenfor Tøyenbadet.
Les om Oslos nyeste barnefestival i Tøyenparken >>

Øyafestivalen 2010 - programslipp

Øyafestivalen 2010 - program
Rock, soul, hardcore eller hiphop? 10. - 14. august er det igjen klart for festival i Middelalderparken. Det var programslipp for Øya mandag 14. juni.
Se intervju med festivalsjefene og program for Øyafestivalen 2010 >>