fredag 23. mars 2012

Tusen takk til Paulus



Etter at jeg skrev det forrige innlegget om hvordan Pappa har det på Paulus Sykhjem har jeg fått mange positive tilbakemeldinger.

Innlegget mitt ble publisert på Facebooksiden til Paulus Sykehjem, jeg fikk nye følgere på twitter (folk som arbeider på sykhjemmet)  og NHO Service ville publisere deler av innlegget her http://www.nhoservice.no/article.php?articleID=3476&categoryID=317.

Jeg mottar hyggelige SMS-er med bilder fra sykepleierstudenter der det står:

"Koser oss på Aker Brygge. Hilsen Oluf og sykepleierstudentene Silje og Ragnhild :-)"

Ikke minst ble jeg veldig glad for e-posten under fra Ingeborg Selnes som er kulturleder på Paulus Sykehjem. Hun har gitt meg lov til å publisere e-posten jeg fikk noen dager etter forrige innlegg.
---------------------------


Hei Lene!

Jeg har akkurat lest litt på bloggen din etter tips fra ledelsen på Paulus Sykehjem.

Jeg jobber som Kulturleder på Paulus og det har jeg gjort i 3 år nå. Det er både fint og frustrerende å lese det du skriver. Det er flott at gode ting kommer fram i lyset, men samtidig så utrolig skremmende at familier må gjennom så mye pes for å føle seg ivaretatt og sett!

Jeg føler jeg har blitt litt kjent med din far allerede- han har så mye glimt i øyet! Jeg har det vi kaller frokostgruppe på avdeling 2b hver tirsdag- der fokus skal være at beboerne kan forskyne seg selv- både i forhold til å ta egne valg og til å trene finmotorikk. Det skalogså være en fin sosialt møte mellom beboere der jeg fungerer som samtale-igangsetter. Det kan nok være tøft for en som selv ikke er dement å observere menneskene rundt seg som gjerne surrer en del og forteller det samme gang på gang. Vi må derfor prøve å finne beboere som "passer sammen" også på tvers av avdelingene.

Derfor lurer jeg litt på: Jeg vet at Oluf har sunget i Grunerløkka Mannskor- hvilke andre interesser han han? Jeg var selv med til Oslo BYmuseum og vi har stort sett en tur eller flere i mnd til ulike mål. Det er bare å komme med forslag til steder eller utstillinger som kan være av interesse! Han var jo dessuten den som åpnet utstillingen vi har i 1. etg nå. Klippet snoren og var veldig delaktig. - en ressurs:) Følger du oss på facebook? tror jeg la ut et bilde av din far der som klipper snoren!

Vi på Paulus har startet et kunst-prosjekt som skal sette lys på en del viktige tema innen eldreomsorg.
Sammen med 20 av landets beste fotografer skal vi prøveå sette litt søkelys/fokus på eldreomsorg ved å lage en fotoutstilling med tema "Min historie". I Attendo bruker vi verktøyet ved innkomstsamtale- dere fylte sikkert også ut noen spm om tidligere liv, familie, hobbyer etc? Vi vil at dette skal brukes i enda større grad.

Det er så lett å se bare sykdommen når man kommer på sykehjem uten å vite særlig mye om bakgrunn og beboers tidligere liv. Det er jo kjempeviktig- særlig i forhold til kommunikasjon!
 
Vi samler derfor inn bilder fra beboernes album som skal forstørres. Beboeren velger selv et minne som for dem har betydd mye- Det kan være en ekstra fin sommerdag på hytta i 1952, fra ens egen bryllupsdag- kanskje en nyinnkjøpt dress til konfirmasjonen? SÅ skal en fotograf fotografere beboeren slik han/hun er i dag. Det er opp til fotografen hvordan dette gjøres- om det er et portrett, bilde av en gjenstand som betyr noe for beboers liv, fra hjemstedet, etc etc. Det gamle bildetog det nye skal tilsammen vise en persons livsøp. Store ord- men vihar veldig trua og fotografene er allerede i gang rundt på huset. Utstillingen skal vises først på Paulus- og deretter har vi ambisjoner om større galleri.

I morgen kommer smått legendariske Johan Brun (les Wikipedia) som selv er rundet 80, innom og skal delta som fotograf i prosjektet. HVIS dette er noe dere og Oluf selv har lyst å være med på, kan jeg godt foreslå din far som "kandidat" til Johan Brun. Jeg ser for meg at de kan få god kjemi og at dere vil få et flott og verdig portrett ut av det.
 
Bare si fra. Og kom gjerne med forslag til bilder fra "gamledager". Vil du forresten at jeg sender det månedlige kulturprogrammet til denne mail-adressen? Dere er alltid velkommen til å delta på
arrangement sammen med beboerne. På lørdag har vi åpen cafe med unge musikere som skal spille folk-pop kl 13.30.

mvh
Ingeborg Selnes
Kulturleder
Paulus Sykehjem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar